fredag 17 april 2015

Kalla någon Gumman?

Att kalla någon som man inte känner för Gumman är väl inget konstigt.? Speciellt om man kallar alla det. som Typ Tja tjejen! Hej Gumman! Det är som ett visst kompis-tugg.

Jag är väl en sån där mysig, gulligare tjej som pallar ordet Gumman från killar. Placerar ordet Gumma/gubbe på äldre människor. Spännande att killar kan kallas man men tjejer alltid kallas tjej fast man inte är en tjej längre utan är en kvinna?

Lilla Gubben, Pojk - Kille - Man/ Gubbe - Gubbe
Lilla Gumman, Tös - Tjej - Tjej - Tant/Gumma

Att däremot kalla någon Lilla Gumman är väl snarare nedvärderande om den man tilltalar är en relativt vuxen kvinna. Hörru Lilla Gumman..inte ska du tro att du är nån, typ du är juh kvinna, vad trodde du. Oförmynderi typ. Klart det kan fungera irriterande.

Jag är mer Gumma än gubbe. Jag är juh en kvinna, tjej alltså en gumma. Om nån tjej säger gumma till mig blir det en annan aspekt. För det skulle innebära att jag är äldre än henne. Men om nån ropar. "Kom igen, Gummor/Gubbar! Nu kör vi!"

eller nån skulle säga "Men lilla gumman" om jag var riktigt ledsen.. så skulle inte jag ta illa upp. Man känner sig liten när man är ledsen.

Sedan finns det en intimgrad i det. Man kan kalla nån som står en nära för Lilla gumman. Jag kommer alltid säkert vara Lilla gumman i mina föräldrars ögon och även min systers antar jag.

Tycker ni enbart gumma är fult att säga till nån?









1 kommentar:

  1. Beror väl på vem som säger det. Säger mina närmast kollergor det till mig så är det okej men inte min chef.

    SvaraRadera