söndag 7 december 2014

Vem kan segla

Jag har börjat rimma och tramsa med N. Och sjunga vilket jag gillar så här på tu man hand med honom. Jag sjöng bland annat Vem kan segla ur boken Bebisens roliga visor och verser för honom och tänkte faktiskt på att den låten är juh riktigt ledsam. Borde jag låta bli att sjunga den? Finns det nån åldersgräns? Han gillade blinka lilla stjärna och Sockerbagare. Själv gillar jag En kulen natt och Herr gurka. Finns dock många fler att upptäcka och återupptäcka.

Vem kan segla förutan vind? är en folkvisa känd från Finlands svenskbygder och det anses att den kommer från Åland. Den går imoll i 3/4-takt. Inledningsraden återfinns i femte strofen i en visa från 1700-talet, "Goder natt, goder natt, allra kärestan min" och i sin nuvarande form publicerades sången första gången 1909. Visan anknyter till en tematik som är vanlig i sjömansvisor – att skiljas från den man har kär.[1] [2]
Andra versradens slutord åror har sannolikt ursprungligen varit årar, bildat till substantivet [en] år, med pluralformen årar, som var vanlig i dialekter under 1800-talet framför allt i Finland.[3]
källa: http://sv.wikipedia.org




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar